07 Mac 2009

Teori Kuantum - Dunia Misteri yang Aneh

   Sebelum pergi lebih lanjut, sebagai pengenalannya mari kita sentuh sedikit tentang dunia misteri Teori Kuantum ini.  Menurut teori ini, di alam mikro, sesebuah jasad boleh muncul, hilang dengan tiba-tiba, dan muncul kembali. (Bayangkan di dunia makro kita, rakan kita tiba-tiba ghaib, muncul kembali dan ghaib kembali).

   Kemudian, jasad di alam mikro seperti elektron, apabila melanggar sebuah permukaan, ia tidak akan terlantun sebagaimana sebiji bola lisut terlantun apabila dibaling ke dinding. Sebaliknya, elektron boleh menembusi permukaan tersebut. Fenomena ini dipanggil "Kesan Terowong". Bayangkan apabila anda membaling bola ke dinding, bola itu tidak terlantun, sebaliknya tembus hingga ke bilik sebelah tanpa dinding tersebut pecah sedikit pun.

   Kemudian, dengan Teori Kuantum dan Teori Relativiti, cakerawala ini lahir daripada keadaan "tiada kewujudan".  Dalam keadaan "tiada kewujudan", bahkan ruang sekalipun dikatakan tidak wujud. 

   Selain itu, satu lagi pemikiran dalam Teori Kuantum ini ialah, selain dunia yang kita diami ini, wujudnya beberapa lagi "dunia selari" yang keadaannya agak berbeza dengan dunia kita. Ramai ahli sains membantah teori ini, namun ada juga yang menyokongnya. 

-----------------------------
Istilah:
Kesan Terowong : トンネル効果, tunneling effect
Tiada Kewujudan : 無
Dunia selari : 平行世界, parallel world

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut